חיים בצל המוות – או מתים באור החיים ?! (מתים באורח חיים…)

"יש לי חדשות לא טובות, את יושבת ?!"

כשנדיר אחי התקשר אלי בחמש לפנות בוקר ואמר "יש לי חדשות לא טובות, את יושבת ?!" ישר חשבתי שקרה משהו לאמא, לא העליתי על דעתי, שזה יהיה תסריט השיחה.

היום, ערב שבועות, בדיוק לפני ארבע שנים, הגיעו החדשות המרות

אחי, דודי, ואשתו, קרן, נהרגו בתאונת מטוס פרטי בארה"ב, שם התגוררו במהלך כל שנות חייהם המשותפים. אחי הבכור, נדיר, המתגורר בארה"ב, דיווח לי אודות התאונה ואני קיבלתי על עצמי להביא את בשורת האיוב להוריי. כל זה קרה שעה שאמי הייתה מאושפזת במצב קשה בבית החולים, עקב מחלת הסרטן.

הנסיעה מחיפה לחולון באותו בוקר נראתה ארוכה מתמיד.. הדמעות זלגו ללא הפסקה, הגוף כולו רעד, מחשבות וסוגיות שונות ומשונות התרוצצו בראש, איך מספרים להורים על אובדן כפול של הבן והכלה ?! כיצד זה ישפיע על המשך חייהם ועל בריאותם ? מה עושים עם הילדים הקטנים שהתייתמו בן לילה ?! איך, אבא שלי, שגידל וחינך דורות רבים בתחום הטיס והתעופה, ותמיד הדגיש את החשיבות של ידע, מקצועניות, מיומנות ובטיחות טיסה, יקבל את מה שקרה…מחשבה רודפת שאלה וחוסר האונים מציף כל תא ותא בגוף שלי.

זו לא הפעם הראשונה שהתמודדתי עם משבר בחיי

התמודדתי עם הרבה מאד קשיים בחיי, אבל את ההתנסות הזו התקשיתי לעבד או לתאר במילים. במשך שלושה חודשים חוויתי את הטראומה בעיקר דרך הגוף ובלילה בסיוטים. שמעתי את דודי צועק "הולי שיט", (אני כמעט משוכנעת שאלו היו המילים האחרונות שיצאו מפיו כשהבין מה עומד לקרות להם)…ראיתי גופות מרוסקות…זה צף ועלה פתאום משום מקום…זה כמו פלאש-בק, למרות שלא הייתי עדה במציאות למה שקרה שם…

בחייו ובמותו היה לי את האח הכי "ברדקיסט" בעולם

מהיום שנולד ועד יום מותו (יספרו ההורים והחברים שלו), דודי תמיד לקח סיכונים (מיותרים ?), כאילו "לו זה לא יקרה…" דודי, התנשק עם המוות יותר מפעם אחת…אבל הפעם הזו, זאת הייתה נשיקת מיתה.

ההתרסקות הזו – הייתה המוות הכי מבולגן שיכול היה להיות והיא יצרה כאוס והתרסקויות של מעגלים נוספים במשפחה ובסביבה הקרובה. מבחינתי, לא הייתה לי הלוויה ללכת אליה (הם נקברו בארה"ב), לא הייתה לי "שבעה" להתאבל בה (אחי ואבי היו בארה"ב ואימי הייתה כאמור בבי"ח ואני לצידה), הייתי עסוקה רב הזמן בטיפול באימי ובתמיכה טרנס אטלנטית באבי ובאחי הגדול (ולא התאפשר לי לקבל את מלוא התמיכה שהייתי זקוקה לה). למרות הטלפונים והאי מיילים הרבים שזרמו עם היוודע על האסון, ומעגל מצומצם של בני משפחה וחברים קרובים וטובים שהקיפו אותי בימים הראשונים, החזרה לחיפה אחרי כשלושה שבועות, הייתה למעין ואקום. הרגשתי לגמרי לבד בסיפור הזה. מלווה בתחושות החמצה על קשר שנקטע באמצע החיים.

עסקים לא גמורים או unfinished business

יחסיי עם דודי, היו יחסי "אהבה ושנאה", וכשהיחסים הם כאלה, יחסים לא מספקים, בעודנו בחיים, המוות הופך את הקשר לכל כך מורכב. אני בספק עם המעגל שלי עם דודי אחי, ז"ל, נסגר. יחד עם זאת, המוות של דודי לימד אותי כמה דברים אודות עצמי, משמעות החיים בכלל וכיצד אחיה את חיי הלאה בפרט.

אמרה לי באותו השבוע חברה טובה, כולנו נמות בסוף, מה שחשוב זה לא מתי או ממה נמות, אלא איך… דודי, החזיר את נשמתו לבורא במקום הכי אהוב עליו – במטוס.

אני רוצה למות מצחוק

אני אומרת, שאני רוצה "למות מצחוק". זה מה שאני מבקשת שיכתבו על המצבה שלי "נילי דור האלה – חיה ומתה מצחוק" (יש כבר ביקוש לחלוק איתי את החלקה השמחה בבית הקברות, ועל המצבות של חבריי לדרך יכתבו "נילי דור האלה – הרגה אותנו מצחוק"….)

האם שאלתם את עצמכם פעם, איך אתם רוצים למות?

הלווייתם של דודי וקרן התקיימה בארה"ב, בדיוק באותו היום ובאותה השעה התנהלה פגישה של מועדון היוגה צחוק החיפאי אותו הקמתי וניהלתי בהתנדבות במשך ארבע שנים. חלק מהמתרגלים, לא הבינו מדוע התעקשתי שהמועדון יפעל (גם בהיעדרי), שעה שאני באבל ודודי ואשתו נקברים באדמה.

דודי, היה האיש הכי מצחיק בעולם

אם דודי היה נמצא כאן עכשיו, היה לו משהו מצחיק להגיד אפילו על התאונה שלו ועל מותו הטרגי. דודי זכה להיות במועדון שנה לפני מותו כשהגיע לחגוג את יום הולדתי ה-40. ונחשף לראשונה לצחוק אחר, מהבטן, שובבי, כך סתם ללא סיבה. ללא הומור, או סיפורי בדיחות שאפיינו אותו כל כך. בערב האזכרה שערכנו לכבודם, כל מי שדיבר על דודי, החל מחברי הילדות, דרך חבריו בצופים, החברה הראשונה, חבריו לספסל הלימודים בתיכון, חברים מהיחידה בחיל האוויר, המשפחה המאמצת שלו מתקופת לימודיו באוניברסיטה בארה"ב, כולם, ללא יוצא מן הכלל, זכרו והזכירו את דודי השובב והמצחיק.

גם כבוגר בן 48 דודי היה מחובר לילד השובב שבתוכו. כזה הוא היה, ככה רציתי גם אני – להנציח אותו. במועדון, כמו גם בערב האזכרה, ההתכנסות הייתה מהולה בהרבה דמעות ומלווה בהתפרצויות צחוק רבות. אפשר היה בהחלט לשיר שם, על הצחוק ועל האבל, על השכול והשמחה…

העצב והשמחה ירדו לעולם כרוכים זה בזה כדברי המשורר חליל ג'ובראן חליל

אני מאמינה, שכשאנו מרשים לעצמנו לחוות את העצב והכאב עד הסוף, מתפנה בתוכנו מרחב של חיות מלא בצחוק, אהבה ושמחה. החיבור לכאן ועכשיו באמצעות הבכי או הצחוק הוא כל כך חזק והדבר הכי מדהים זה שבתהליך הזה אין "סבל". הסבל קשור למיינד שלנו – כשאנו עסוקים במחשבות הקשורות לעבר – על כל הנורא שהיה – או קשורות לעתיד – על כל הבלתי נסבל שעוד צפוי להיות. כאב או שמחה מתקיימים רק בהווה והם לעולם אינם מלווים בתחושת סבל. בספרה של איבון פרנסין קונטה, "צחוק רציני" – היא כותבת, הכאב הוא בלתי נמנע, אבל הסבל הוא בחירה – Pain is inevitable, but suffering is optional .

האם אתם רוצים לסבול בשארית חייכם ? הבחירה בידיכם!

התקשינו להתמודד עם ההחלטות וההתנהלות של הצד האמריקאי סביב המוות של אחי וגיסתי. אבא שלי התקשר נסער וסיפר על הטלנובלה שמתרחשת שם לנגד עיניו ומטריפה אותו. הוא סיפר בכעס, "אנחנו יושבים בלימוזינה בדרך לבית הקברות, הארונות של דודי וקרן מאחור, ואימא של קרן ואחותה מתחילות לריב מי תיקח את פסנתר הכנף שקרן קיבלה בירושה".

התחלתי לצחוק. הסיפור הזה היה כל כך אבסורדי שפשוט התחלתי לצחוק. להפתעתי, אבא שלי נדבק ממני והוסיף ואמר כמה טוב לשמוע את צחוקך המתגלגל.

אני בעיני רוחי כבר ראיתי את הסיומת של הסרט שאפיק לזכרו של דודי. לימוזינה שחורה נוסעת לעבר האופק. מאחורה פחיות קשורות מתגלגלות על הכביש. על החלון האחורי כתוב בלבן , just died, והאימא והגיסה רבות מי ייקח את הפסנתר כנף… כן, קומדיות בריטיות רבות נכתבו על הטרגדיות המשפחתיות הכי גדולות…מצאתי שוב, שדרך הומור, אוכל להתמודד טוב יותר עם חוסר האונים וחוסר היכולת שלי להשפיע על החלטותיהם והתנהגותם של אחרים – ובמקרה זה משפחתה של גיסתי, ז"ל.

האם אתם מצליחים לגייס את ההומור על מנת להתמודד טוב יותר עם המוות?

בשבועיים הראשונים לאחר האסון מצאתי את עצמי מדי פעם משחררת בדיחה לאוויר, וצוחקת מבדיחות של אחרים. אני קוראת לזה "לצחוק מהראש" תגובה פיזית לפעילות מנטאלית. באחת הפעמים כששוחחתי עם חברה טובה, שיש לה צחוק מתגלגל ומדביק, היא פתאום התחילה לצחוק, ואני נשארתי אדישה. מה שפעם היה מפיל אותי מיידית על הרצפה, מצא אותי עומדת רצינית לשמע צחוקה. נבהלתי. תהיתי, האם אוכל אי פעם לצחוק להידבק – רק מצלילים של צחוק. האם אוכל שוב לייצר את הצחוק הזה מתוכי. ואני שבחרתי לעסוק באופן בלעדי בתרפיה בצחוק…האם אוכל להמשיך ולעשות זאת ?! האם אוכל לצחוק מהבטן כך סתם ללא סיבה?

איך אפשר לחזור ולצחוק מהבטן אחרי כזה אובדן?

נזכרתי במה שדר' קטריה מדן, ממציא השיטה של יוגה צחוק אמר לנו. מספיק לחייך או לצחוק באופן מכאני על מנת להניע תהליכים ביוכימיים ופיזיולוגיים המשפיעים לטובה על כל מערכות הגוף והנפש ובין היתר, גורמים להתרוממות רוח, להתמודדות טובה יותר במצבי לחץ ומשבר ומכניסים אופטימיות ותקווה לחיים.

כשיש רצון טוב ונכונות זה יעבוד, הוא אמר לנו. fake it fake it until you make it.

החלטתי לקחת אחריות מלאה על העניין ולתרגל בפועל את שרירי הצחוק. החלטתי לנהוג בחמלה כלפי עצמי. להוריד ציפיות. גם אם ייקח זמן עד שהצחוק יהיה ספונטאני אם בכלל. אחרי הכל, לא ידעתי מה יקרה. אבל הייתי נחושה בדעתי להמשיך בדרך שאני כל כך מאמינה בה ומעבירה הלאה.

ומה יגידו השכנים?

לא נכנעתי למחשבות על אשמה ובושה (איך אני מעיזה לצחוק כשזה עתה איבדתי את אחי וגיסתי?), לא נכנסתי לתפקיד שמצופה ממני מבחינה חברתית / תרבותית של "אחות שכולה" בבגדים שחורים ובשנת הסתגרות של אבל וסבל והימנעות משמחות. החלטתי להתמודד עם השכול והאבל האישיים שלי דרך תרפיה בצחוק. ביוגה צחוק אני מלמדת אנשים שלא צריך סיבה כדי לצחוק, ואין צורך במצב רוח טוב כדי לתרגל את השיטה. אז קיבלתי "הזדמנות" לבדוק על בשרי, דרך האסון האישי שפקד אותנו, האם באמת זה נכון. ותאמינו לי, שכן. היום אני יכולה להגיד בוודאות שאני עומדת מאחורי האמירה הזו במאה אחוז!

זאת הייתה רק ההתחלה…

עבורי, המשבר לא הסתכם, במותו של אחי וגיסתי, אלא התרחב אל חיים בצל המלחמה והטרור ה"נסרראלי" ואמא שחודשיים אחרי המלחמה נפטרה לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן.

לאסון האישי והלאומי היו השלכות על הגוף,הנפש, המצב המנטלי, הרוחני והכלכלי. אבל לאורך כל התקופה הזו בחרתי לתרגל את שרירי הצחוק ונושמת עמוק. חזרתי להנחות במועדון, בסדנאות, בקבוצות ובקורסי הכשרה בשיטה. וצחקתי. אמיתי לגמרי.

למה אני מספרת לכם את זה?

החלטתי לשתף את הקוראים בסיפור האישי שלי, כי לא פעם ולא פעמיים, שמעתי מאנשים, שהסיבה שלכאורה, הם לא צוחקים נובעת מכך שקרה אסון כזה או אחר במשפחה, שמישהו יקר להם חולה במחלה קשה או שחוו מוות של אדם קרוב. מלחמה. פיגוע. פשיטת רגל. תשומת הלב שלהם (שכבודה במקומה מונח) היא בקושי הגדול שנוצר בחיים. בלגיטימציה (או בהיעדר לגיטימציה) לחיות באופן מלא מתוך שמחה אף על פי כן ולמרות הכל.

החיים מלמדים אותי מדי יום לקחת את הקושי כהזדמנות לגדילה,צמיחה, שינוי, אחריות על גורלי ופריצת דרך. אני לומדת כל פעם כיצד להשתמש בקושי ליצירת חיים טובים, איכותיים ומשמעותיים יותר. שעה שאני כותבת לכם את הפוסט הזה, אני נזכרת בכל מה שעברתי באותה שנה ויש הרבה כאב ועצב בפנים ומדי פעם אני מוחה את הדמעות. אבל אני יודעת שיש לי אופציה אחרת. מתי שרק ארצה ואבחר. לצחוק. לנשום. ליהנות. לממש חלומות. להעניק לעולם מתנות.

איך לסכם את זה הכי פשוט? – לחיות !

אנו מוקפים כל הזמן במוות ואצלי אין הבחנה בין אדם לאדם, כל מי שמת מתאונה, כחייל במלחמה, כאזרח חף מפשע בפיגוע, גם מי שמת מקרב ה"אויב", ממחלה קשה, בשיבה טובה, ידוע בציבור או אנונימי, כולם משאירים אחריהם חלל ואנשים שכואבים את מותם.

יחד עם זאת, אני בוחרת מדי יום בחיים לצד המוות ולא במוות לאור החיים, ומה איתכם?

בזכות המקרה וההתמודדות הפרטית שלי, פיתחתי שיטה מיוחדת לעבודה עם יוגה צחוק ככלי טיפולי, להתמודדות יעילה עם כאב, משבר וטראומה, עם תוצאות יוצאות דופן תוך פרק זמן קצר.

לקראת פתיחת קורס יסודות "יוגה צחוק ככלי טיפולי" שייפתח ביולי 2010, כתבתי דו"ח מיוחד "איך לעזור למטופלים להתגבר על כאב, משבר או טראומה תוך פרק זמן קצר מאד באמצעות יוגה צחוק".

אני מזמינה אותך להוריד את הדו"ח מיוחד (בחינם )בקישור הבא: http://www.laughtertherapy.co.il/report/

שלכם בחיוך,

נילי דור האלה


תגובות

חיים בצל המוות – או מתים באור החיים ?! (מתים באורח חיים…) — 22 תגובות

  1. היי נילי יקרה!
    תודה על הדברים המרגשים שכתבת, על האותנטיות שבכתיבה והשיתוף הכנה.
    ריגשת אותי בדברים שכתבת והצלחתי להזדהות עם הדרך שלך גם מהמקומות הכואבים שלי. הצחוק כמו גם הבכי הם דרך לפרוק עומס עודף מהגוף, ומניסיוני באורח פלא נוצר חלל פנימי שיוצר הרחקה של הכאב ומקום להכיל דברים טובים בתוך המרחב שנוצר. בדרך הזאת נוצר איזה שהוא איזון עם הכאב והוא כבר לא כל כך גדול ומאיים ולכן קל יותר להתמודד איתו כי מימדיו הופכים למימדים שניתן להכיל. זה מרגיש כאילו שלפני שצוחקים או בוכים הכאב מכיל אותנו, ואחרי, אנחנו מכילים את הכאב, ההבדל הוא מאד משמעותי ולכן ההקלה היא כל כך גדולה. הכאב לא משתנה, המהות שלו לא משתנה, אבל ניתן לחוות אותו בדרך אחרת יותר מאפשרת, כי הפחד כאילו נעלם….
    שוב תודה רבה,
    חיבוק, שלך – אורנה

  2. אורנה היקרה
    תודה כתמיד על השיתוף האמיץ ועל התיאור המרגש של הדרך המופלאה שאת עושה והשימוש הנבון בצחוק ובבכי ככלים טבעיים לריפוי, הקלה, שחרור ופריצות דרך.
    תמשיכי כך,
    חיבוק
    נילי

  3. נילי

    בפגישה שהייתה לנו סיפרת לי על מה שקרה, אבל עכשיו כשאני קורא את זה אני מבין עד כמה היה קשה להתמודד עם טראומה כזאת ואני מצדיע לך על הכוחות הנפשיים שהיו לך לקום מהקרשים.
    השימוש בצחוק הוא הכלי שעומד לרשותנו ליישום החשיבה החיובית שלנו ומסייע לנו להתמודד עם משברים.
    … כל כאב, כל משבר וכל כישלון מהווה נקודת פתיחה לשיפור.
    … וכמו שאני טוען שכל כאב מייצר את הפנינה שבתוכנוומאפשר לנו לצמוח ולהצליח.

    הסיפור שלך מאד מרגש ומוכיח שעם רצון וחשיבה חיובית ניתן להתגבר על כל מכשול.

    סולי

  4. נילי יקרה מאד
    התעלית – זה הגדול מכולם – בשקיפות מלאה סיפרת ותיארת את המסע הזה שלהם, שלך ושלנו – המאתגר. כך יצא שמתוקף המקצוע שבחרנו אנו גם פנויים לפגוש את מקומות האלו – אצלי זה התחיל מליוי של אחינית 4 שנים עם סרטן ובן דודי 8 שנים עם סרטן – עד לשלב הפרידה מהגוף הפיסי – בגילגול הזה – זה סוג אחר של התבוננות. משם היגיעו עוד ואז….הבנתי שיש כאן תפקיד חשוב ויש כלים שונים להתנלהות. תודה רבה על החשיפה – בעצם אין כאן – זה רק שיתוף. חג לבן של התעלות וזיכוך.
    ריקי-ח יהונתן

  5. תודה על מה שכתבת -כמו תמיד הדברים מגיעים בזמן הנכון….
    בדיוק כשאני חושב ומתלבט על המשך דרכי.
    מאחל לך ימים יפים

  6. כל הכבוד!

    אלו מילות זהב. צריך להסתכל קדימה ולהוציא את המירב מן החיים שלנו. אני הכרתי ניצול שואה שסיפר איך היה באושוויץ, באופן כזה שהצחיק אותי. הוא נתן לי תחושה שהוא היה בקייטנה. אם הוא יכול, כל אחד יכול.

  7. תודה רבה איליה,
    אכן, אלו שגייסו את ההומור לטובתם שרדו את הנורא מכל טוב יותר. התפרסם ספר מבוסס על מחקר של דר' חיה אוסטרובר בעניין.
    אף כתבתי על כך בלוג ביום השואה. מוזמנת לקרוא ולהגיב.
    כמו שנאמר הכל אפשרי במיוחד כנגד כל מה שלימדו אותנו 🙂
    חג שמח
    נילי

  8. היי ישראל
    אני שמחה שזה נגע בך במקומות הנכונים 🙂
    בהצלחה בבחירת הדרך הנוכנה לך והמשך מסע מופלא במסתורי החיים,
    חג שמח
    נילי

  9. היי ריקי היקרה
    כאמור, כולנו קודם בני אדם לפני שאנחנו מטפלים. לכולנו אתגרים אנושיים בדרך. והמוות הוא חבר קרוב של כולנו. למרות הניסיון להתכחש לכך
    המוות מחכה לפגוש אותנו מתישהו. ולאסוף אותנו אל חיקו. השאלה מה נעשה עד אז…
    חיבוק וחג שמח
    נילי

  10. רב תודות סולי
    אכן מכל אירוע כזה קמתי מחוזקת ועוצמתית יותר. מודעת לכוחות ותעצומות הנפש.
    יודעת שניתן להתגבר על הכל. וככל שאנו מטפסים גבוהה יותר הנפילות עמוקות וכואבות יותר.
    וככל שאנחנו גדולים יותר ומוארים יותר, נפגוש הרבה יותר צל…
    תודה על המפגש הקצר והמרגש ועל המילים החמות והמפרגנות.
    שלך בידידות
    נילי

  11. הי נילי
    אין דרך אחרת לזכור את דודי אלא רק דרך הצחוק זיכרון מעשי הקונדס(והיו רבים רבים וטובים) ,בדיחות הקרש המפורסמות ובעיקר החיוך המבויש של דודי שמלווה אותי עד היום
    הזכרון השמח הוא הזכרון הנכון!!! אני לא חושב שדודי היה רוצה שנזכור אותו אחרת !!!
    החיים קצרים ואין מה להתעסק בסחי ובגועל שקיים ביום יום ואיתו צריך להתמודד אבלצריך להסתכל על חצי הכוס המלאה – קיימת האופטימיות- החיוך והצחוק ! שבהחלט ממתנים את הגועל

  12. היי עופר
    טוב לשמוע ממך שוב. אכן, כך דודי היה רוצה אני משוכנעת.
    לכן, אני מרגישה טוב עם הדרך שבחרתי להנציח אותו למרות הכל ואף על פי כן!
    אני מתמקדת בזכרונות הטובים, המחוייכים והצוחקים ממנו!
    חיבוק,
    נילי

  13. היי נילי,
    מאד הייתי מאד רוצה לקרוא את המאמרים שלך שאת מפנה לאתר, אך לצערי התב כ"כ קטן שממש אין לי אפשרות לקרוא.. .
    סו סופ"ש נעים ומחויך! 🙂
    סון

  14. שלום רב,
    יש אפשרות להגדיל את התצוגה של המסך ולראות באותיות גדולות יותר.
    🙂
    חג שמח,
    נילי

  15. הי נילי, אני ממשיכה לקבל ממך מיילים וכל פעם זה נוגע במקומות אחרים, הפעם ממש נרעדתי והתרגשתי, גם עם גילוי הלב שלך, ובעיקר על היכולת שלך לשתף ברגשות ותחושות כל כך אינטימיים, אני חושבת שזה נכון ןמשתדלת גם לעשות כך, החוקה היא כמעט כמו חלוקה בנטל, הורדת המעמסה מהכתפיים האישיות הקטנות…
    את מדהימה, זאת ידעתי לפניכן ןיןדעת גם עכשיו, אני ממש חושבת שאני זקוקה לעוד סדנא של יוגה צחוק איתך, החיים לא פשוטים ואני מרגישה שזה יכול להבניס קצת שפיות לחיי,
    אז חג שמח לך, ותודה, ולהתראות בעתיד הלא רחוק,
    ניצן

  16. ניצן היקרה מאד,
    תודה תודה תודה.
    החיים בסופו של דבר הם מה שאנחנו נעשה מהם למרות הכל ואף על פי כן.
    יש לך צחוק זמין ונפלא דווקא עכשיו כשהחיים לא פשוטים זה הזמן ללמוד איך להשתמש בו…כשקשה
    יש סדנת חשיפה ליוגה צחוק ככלי טיפולי ביום חמישי הבא:
    ואפילו במחיר ממש חסר תקדים (רק 59 ש"ח במקום 400 ש"ח!!!)
    מוזמנת להצטרף לפרטים נוספים והרשמה לחצי כאן
    בינתיים חג שמח,
    נילי

  17. נילי שלום,
    כשפתחתי לראשונה את המייל באמת לא הבנתי איך אפשר לצחוק כשמת בן משפחה כלשהו. אולם, במחשבה לעתיד, אני חושבת שאנהג בדיוק כמוך – הלם ראשוני, עצבות ודמעות ולאחר מכן התפרצות של צחוק מתגלגל. בדיוק כפי שאמי בישרה לי שאבי חלה במחלת הסרטן ותגובתי הראשונה היתה לפרוץ בצחוק. חבריי ואמי היו המומים אבל מבחינתי, היתה זו התגובה האינסנקטיבית. זה אולי יישמע קיצוני, אך אינני רוצה לשבת ולבכות כשעוד יש לי האפשרות לצחוק מדברים.

    בנימה אישית, עליי לציין שקבלת המיילים והעדכונים ממך משאירים לי חיוך על שפתיי ותחושה אופטימית כי הכול פתיר ובסדר. אני מודה לך על כך.
    חג שמח!

  18. חגית היקרה
    תודה על גילוי הלב הפרגון והשיתוף המרגש. אכן תגובתך הייתה נורמלית למצב "לא נורמלי". אלא שמחנכים אותנו ש"לא נאה" לצחוק במיוחד כשמבשרים על מותו או מחלתו של אדם אחר קרוב או רחוק. אבל הגוף יודע יותר טוב מכל גחמה תרבותית כזו או אחרת. הגוף אינו פועל לפי כללי הנימוס, מקובל לא מקובל, הוא עושה את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב. לפרוק את ה"פסולת" החוצה. וצחוק בדיוק כמו בכי, זה אחד ממנגנוני פינוי הפסולת הרגשית.
    מאחלת לך שתמשיכי להקשיב לגוף שלך ותקחי את החופש לביטוי רגשי מלא,
    חג שמח
    נילי
    חג שמח

  19. נילי אכן הגוף יודע הכי טוב מה טוב לו קר שאנחנו מסרבים לראות זאת .גם אני במצבים הכי קשים קודם כל עולה לי הצחוק אח"כ הבכי ,וכן אני מודה שלפמים אני עוצרת את הצחוק בגלל הבושה ואני עכשיו רואה שאני עושה טעות .או קיי אני עושה שינוי תודה לך ניפגש בבני ציון
    חג שמח
    רותה

  20. היי נילי יקרה,
    אני יודעת שסדנא כזאת הייתה יכולה לעזור לי מאד עכשיו, אבל אין שום אפשרות שאצליח להגיע לבני ציון, ואת יודעת בדיוק למה…. הייתי מוכנה גם לשלם עליה מחיר מלא אילו היא הייתה נגישה לי. מה קורה עם סדנאות בטבעון? יהיו כאילו גם שם? אני משנה המון המון והדרך שלי הרבה יותר ממוקדת עכשיו, אלא שחסר לי כרגע משהו שיתן יציבות לתהליך כולו ויאזן. לפעמים הצחוק ממש מחזק, ולפעמים הכאב בכל זאת חזק יותר מהכל…. ניצחתי את הכל…., חוץ מאשר את הכאב.
    חיבוק ובהצלחה בסדנא.
    שלך – אני

  21. אורנה יקרה
    כרגע לא מתוכננות סדנאות בצפון.
    במידה וזה ישתנה את ודאי תדעי על כך.
    בינתיים קבלי חיזוק מרחוק
    נילי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *