לשם שינוי – מדברות כסף !

ביום שבת האחרון הדגמתי אימוני צחוק בפני קהל, במסגרת פסטיבל האש שנערך בספינה במדבר. אחת הנשים, עורכת דין במקצועה, שהתנדבה לעבוד איתי. סיפרה שהיא עובדת בארגון גדול וזוכה להערכה רבה בתפקיד אולם לאחרונה היא די מתוסכלת כי היא חווה שהערכה הזו אינו מקבלת ביטוי כספי (הווה אומר היא לא מתוגמלת כראוי בשכר שלה).

כששאלתי אותה כמה היא מרוויחה או ליתר דיוק כמה היא הייתה רוצה להרוויח היא בחרה שלא לשתף את הקהל בקול רם. כמובן שכיבדתי את רצונה. יחד עם זאת לא יכולתי להתעלם מן העובדה ששוב אני נתקלת בהתנהלות הנובעת מהאמונה הרווחת ש"זה לא יפה/נעים לדבר על כסף".

אני מודה ומתוודה אני עצמי שילמתי מחירים די גבוהים במהלך חיי על תחושת ה"אי-נעימות" סביב השיח אודות כסף, ואני בהחלט יכולה לשייך את האמונה הזו לסביבת הגידול שלי בילדותי.

אני יכולה להאשים את הוריי שהעבירו אלי מסר סמוי וגלוי שזה לא יפה או לא מקובל או לא נהוג לדבר על כסף במעגלים הקרובים או בכלל. ולהמשיך להתכווץ סביב הנושא הזה או אני יכולה להעיז ולדבר על הנושא הזה לשם שינוי.

לשם שינוי לדבר כסף, מבחינתי מציין את נקודת המפנה. ההסכמה לעבור ממצב תודעה של מחסור ועוני למצב תודעה של שפע ! ובעיקר להתרחב, להתרווח ולהרגיש עם זה נהדר !

השלב הראשון בכל תהליך שינוי זו קדום כל מודעות, הכרה במצב הקיים, חיבור רגשי למצב ונקיטת פעולה שתוביל לשינוי הרצוי.

מה זו תודעת עוני ?

עוני בהגדרתו המילונית מתייחס אל מצב של מחסור, או היעדר משאבים לספק את הצרכים החומריים הבסיסיים או כאלו המעניקים לנו נינוחות בחיים. בהגדרתו המורחבת של מונח העוני ניתן למצוא התייחסות למחסור בכמות, ביעילות ובפריון.

תודעת העוני מתבססת על  מערכת אמונות, עמדות, ערכים ורגשות המתייחסים אל מחסור חומרי או הפחד ממנו. תודעת העוני פירושה אמונה עמוקה בסופיות ובמוגבלות ולכן היא תמיד מלווה ברגשות של פחד, חרדה וחידלון.

גדלתי בבית בו למשל היה שפע של מזון מהמשובחים ביותר. יכולנו בהחלט להתחרות עם מסעדות הגורמה היוקרתיות ברחבי העולם. יחד עם זאת, זכור לי שאחי הבכור, היה שואל את הוריי בתחילת כל ארוחה,  "ומה נאכל מחר"… המיקוד שלו היה במחר והחשש מהלא ידוע. במקום להתמקד בהווה ובמה שיש בוודאות – ואף להתענג וליהנות ממנו.   יתרה מזו, במקום להאמין ולסמוך שאם עכשיו יש, אז יש סיכוי טוב שגם מחר יהיה, הוא היה עסוק באפשרות שזה שיש עכשיו לא מבטיח שיהיה מחר… ובעיקר היה מפוחד ומודאג מוטרד ומכווץ (מן הסתם גם הוא ינק את תודעת העוני מהוריי).

אמי נסעה יחד עם אבי, וטיילה בכל העולם, לעיתים כחלק מעבודתו אך בעיקר בחופשות. מרבית הפעמים הייתה מתנצלת בפני חברותיה (כלומר חשה רגשות אשמה גדולים),  או מתרצת את הנסיעה "בגלל שבעלה צריך לעבוד או שהוא לא אוהב לנסוע לבד ולכן היא מצטרפת אליו". שהרי אחר כך כיצד תצדיק את קיטוריה וחששותיה ממצבם הכלכלי "הקשה"?!

האח הבכור, גדל להיות בוגר "חסכן" במילים יפות…או "קמצן" בפי בנותיו. למרות שמצבו הכלכלי טוב הוא לא תמיד נהנה ממנו. האח השני (ז"ל) שהצליח לייצר כמויות גדולות של כסף כשכיר התנהל כל הזמן בחרדה סביב אובדן מקור פרנסתו למרות שכל חייו הבוגרים הוא עבד ברצף והשתכר היטב ובחשבונות שלו היו סכומי כסף של 6-7 ספרות. 

אני לעומתם, בחרתי מרבית חיי הבוגרים לעבוד בתחום החברתי בהתנדבות או בשכר זעום, על מנת לא להתעסק עם נושאים כלכליים ובעיקר מהפחד "לגעת בעושר". באופן לא מודע בחרתי שלא ללמוד איך לייצר, לנהל או להשקיע כסף. התוצאות העגומות לא איחרו להגיע בצורה של מינוסים וחובות בבנק וברמה הרגשית, פחד מכל שיחה בלתי מזוהה (אולי זה טלפון ממנהל הבנק) ולחץ נפשי שהדיר שינה מעיני בלילות.

אגב, תודעת העוני אינה קשורה באופן ישיר לכמות החומר, הכסף או המשאבים המצויים ברשותנו. אלא למערכת היחסים שלנו עם כסף, נכסים ורכוש חומרי לאמונות, לרגשות ולפעולות שמנהלות אותנו סביב הנושא הזה.

מה את מרגישה סביב נושאים הקשורים לכסף ?

האם את מוצאת עצמך רב הזמן מתנהלת בעולם בתחושה של חשש ש"אין לי מספיק כסף", האם את חרדה שאולי "אין מספיק לכולם",  האם את שונאת את "בעלי ההון והממון?". אם כן, אז הרי את, כמו רבות וטובות מאיתנו משתייכת לתודעת המחסור ופועלת מתוך תודעת העוני.

תודעת העוני היא מצב רגשי (לב) ושכלי (ראש). לכן נופתע לגלות כי יש בעולם נשים החיות במצב של עוני, על פי כל הגדרה חומרית, אולם הן אינן פועלות מתוך תודעת עוני.  כמות הכסף והרכוש החומרי שברשותנו, היא עובדה פיזית, אולם היחס שיש לנו כלפי אותה כמות הכסף והרכוש נובע ממחשבותינו ורגשותינו.

לאחרונה אימנתי שתי נשים. כל אחת באה ממעמד כלכלי שונה לגמרי. אחת הביעה חששות ושאלה שאלות רבות ביחס להחלטות שהיא רוצה לקבל בנוגע לשינוי ממצב של שכירה למצב של עצמאית (כשלמעשה אין לא "דאגות כלכליות" כי יש בן זוג שמפרנס את שניהם) . השנייה הייתה גרושה, למרות שעבדה שעות רבות כשכירה, הרוויחה שכר זעום, הייתה שקועה בחובות והייתה נתונה בייאוש כי לא ידעה כיצד תצליח לשלם את חשבון החשמל הקרוב, ושאלה שאלות לגבי אי הודאות בו היא נמצאת מזה זמן רב.

האימון עם שתי הנשים היה דומה מאד.  עם שתיהן עבדתי סביב המחשבות והרגשות שלהן, על מנת לבחון כיצד הפחד שלהן יצר מודעות של מחסור והזין את תודעת העוני. בסוף התהליך שתיהן היו רגועות יותר והתמירו את תודעתן מתודעה של מחסור לזו של שפע. למרות שהסכום הכספי שברשותן היה שונה מאד, הפחד שלהן היה זהה.  ברגע שכל אחת מהן השכילה להבין כיצד היא יצרה לעצמה את המציאות בה היה נמצאת, היא גם יכלה  לסלול את הדרך החוצה משם ולברוא לעצמה מציאות אחרת עם תחושה פנימית של שקט, רוגע ושלווה.

המשבר הכלכלי שהתרחש לאחרונה בעולם פגע בכיסם של אנשים רבים. כאחת שמאמינה שכל משבר הוא למעשה סוג של הזדמנות לצמיחה מחדש אני בטוחה שהוא בא בסך הכל להעיר את תשומת הלב שלנו להפסיק לפעול רק למען עצמנו אלא לפעול ביחד עם אחרים למען טובתם הנעלה של כולם.

אחדות או תחרות בדרך אל השפע המיוחל ?!

בעולם הנשלט בעיקר על ידי גברים ומרבית ההון והכוח החברתי מצוי בידם,  ההתייחסות של נשים לנושאים הקשורים להון וכוח כלכלי הופכת להיות רגישה, טעונה ומורכבת. 

קיימת האפשרות להיאבק אל מול השלטון להאשים אותו במצבנו ולדרוש ממנו לעשות את השינוי הנדרש עבורנו. במחשבה שנייה, במקום להפנות את כל האנרגיות למאבקים באחר, אולי כדאי ואף משתלם יותר להתמקד בעצמנו. כלומר, לקחת אחריות על אותו שינוי מיוחל במצב, להעצים את עצמנו ואת חברותינו. לפעול מתוך שיתוף פעולה, ליצור, לעשות ולחוות באמת את מהות השפע.  זהו תהליך הקורא לבחירה בעצמאות פנימית וחיצונית, ולהפסקה של הפקדת הגורל לחיינו ולשפע המצוי בו בידי האחר, החיצוני לנו. הפסקת המאבק והתחרות ומעבר לשיתוף פעולה מעצים והדדי.

כל המאבקים בעולם נובעים מפחד, מתחרות ומתודעת העוני. רעיון שיתוף הפעולה מבוסס על אמונה שיש די והותר (משאבים, מזון, שטח, וכו') עבור כל אחד ואחת מאיתנו.

שיתוף פעולה, היא תכונה נשית במהותה. לשיתוף פעולה יש עוצמה מדהימה, אז למה שלא נשתמש בה לעיתים יותר קרובות לקידום ההצלחה והשפע בחיינו ובחיי חברותינו?

נשים יכולות להתחרות אחת בשנייה ולהיות מנוהלות על ידי קנאה או פחד או הן יכולות ליצור שיתוף שמבוסס על אמונה שלמה שלכל אחת מהן יש את התרומה הייחודית והמיוחדת שלה לעולם ולכל אחת את מרחב המחייה והפעולה שלה.

והעיקר לא לפחד כלל !

הדרך לשפע פשוטה מאד: ראשית עלינו להאמין! ושנית, לא לפחד כלל.

על מנת להשתחרר מתודעת העוני עלינו לפתח ולשכלל את האמונה שלנו. כולנו בבסיס נשים מאמינות אולם הנקודה החשובה ביותר, היא לא אם יש לנו או אין לנו אמונה אלא במה נמקד את אמונתנו. האם נתמקד בכסף? בעצמי? במחסור? בעבר? בעתיד? בנראה ובידוע? בבלתי נראה ובלא ידוע?

כאשר המרכיבים הנראים לעין של מציאות חיינו מתפרקים, עלינו לשנות את הכוונות שלנו, לשנות את הכיוונים בהם מושקעת האנרגיה שלנו, ולהמיר את אמונתנו. העולם החומרי מהווה מראה לעולמנו הפנימי, וזו מציאות זמנית בלבד. הגיע הזמן לאפשר למודעות שלנו להתרחב אל מעבר לגבולות המציאות הנתפסת בחושים הפיסיים בלבד. מודעות גבוהה יותר זמינה היום לכל האנושות. אז כדאי לך להיות מוכנה – ולא להחמיץ את ההזדמנות המופלאה הזו!

אנו חיות היום בעידן קסום. תקופה בה תוכלי לראות שתודעת מחסור פסה מן העולם הזה. בזמן זה תוכלי לגלות, ללא כל שמץ של ספק, שאנו חיות בעולם של שפע, והיקום רק ממתין לך, מוכן ונכון למלא את כל הצרכים והמאווים שלך. עליך רק לשנות את האמונות ואת הרגשות שלך סביב הנושא והקסם יכנס לפעולה !

איך למגנט שפע חומרי וכסף לחיים ולהתגבר על רגשות מעכבי שפע ?

על הנושא הזה בדיוק אני הולכת לדבר השבוע עם שותפה לדרך. אישה שמדברת שפע, הולכת בדרך השפע, מלמדת שפע וחיה שפע במלוא מובן המילה.

ניצה יניב – מומחית לפתיחת שפע – עוזרת לבעלי עסקים להחליף אמונות שיש להם סביב שפע וכסף בפרט. ניצה ביקשה לראיין אותי על החלק הרגשי – על איך אנחנו יכולים לפרוק רגשות שמעכבים שפע בחיים שלנו.

ההרצאה תתקיים ביום חמישי ה-26.5.11 בשעה 21:00 באינטרנט.

בהרצאה נדבר בין היתר על:

מה התפקיד של הרגשות בתהליך יצירת שפע?
איך לזהות את הרגשות שחוסמים שפע ומפריעים לנו לקבל יותר כסף?
מה לעשות עם אותם הרגשות?
איך להתמודד עם הפחדים ותסכולים סביב כסף?

 האזנה היא חינם, איך יש צורך להירשם מראש.

 להרשמה יש להקליק על הקישור הבא:

 http://www.laughtertherapy.co.il/feelingshefa/

לסיכום, זכרי, ההווה זה הזמן היחיד שיש לנו. אולי את מאמינה ש"ברגע ש…אז…אהיה חופשייה מתודעת העוני". או אולי את חולמת ש"כשאזכה בפיס, אעשה את כל מה שאני רוצה". האמת היא, שאנחנו לא צריכות להמתין שתנאי השטח ישתנו על מנת לשנות את המודעות שלנו מתודעת מחסור לתודעת שפע! ואולי ראוי לציין כי שפע מצוי בחיי מי שמוכנה לקבל אותו ולתת אותו באותה המידה…

עכשיו הזמן וכאן זה המקום !

הירשמי עכשיו לשיחה שלנו ביום חמישי והזמיני את כל חברותייך שיכולות להפיק ממנה ערך. הן ודאי יודו לך על כך. להרשמה לחצי על הקישור הבא:  http://www.laughtertherapy.co.il/feelingshefa/

 להשתמע בהרצאה ביום חמישי,

שלך

נילי דור האלה

 


תגובות

לשם שינוי – מדברות כסף ! — 4 תגובות

  1. נילי יקרה,
    תודה על פוסט מושקע ומרתק. תודה על המון נקודות למחשבה.
    אני חושבת שעל מנת להגיע לחשיבה של שפע, הצעד הראשון הוא לרצות, להאמין בעצמי שאני יכולה וראויה.
    כשהאמונות האילו מושרשות נראה לי שכל הערוצים ניפתחים והיקום כולו מתגייס לעזרה, ורק אז הדרך למימוש אכן תהיה פתוחה….
    חיבוק אוהב 
    שלך – אורנה 

  2. היי אורנה
    אכן כשנפתחים לשפע זה אומר שפע על כל צורותיו החומריות והלא חומריות. וכגדול הכלי כך כמות השפע שיכולה להיכנס אליו לכן חשוב לפתוח את הצנרת (צחוק עושה יופי של פתיחת צנרת לשפע).
    הדרך לשם לפעמים כוללת עבודת אמונות, דיבור בשפה של שפע, חיבור ושחרור רגשות ונקיטת פעולות שמקדמות שפע
    חיבוק
    נילי

  3. שלום נילי,

    קראתי את המאמר שלך 7 שנים אחרי שפורסם, והוא בדיוק מה שהייתי זקוקה לו:
    סיכום וסדר במידע שליקטתי.

    תודה (-:
    מיכל

  4. היי מיכל יקירה
    מזל שיש דברים שממשיכים להיו בעלי ערך גם במרחק של שבע שנים.
    אני שמחה שעזרתי לך לעשות סדר בדברים
    תודה על תגובה מחממת לב,
    שלך
    נילי דור האלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *