עד כמה אתם באמת פנויים ללמידה חדשה ?

שבוע טוב,

אחד הדברים שאני הכי אוהבת זה ללמוד. אני סקרנית, צמאה לדעת ולחוות, נהנית להעשיר את עצמי. ואני שמחה לשתף שאני הכי נהנית ללמוד מהתלמידים שלי.

אני זוכרת שבאחד הראיונות שקיימתי בטלפון עם מועמדת לקורס, אמרתי לה שבתפיסה שלי בתוך כל חדר בה יושבת קבוצה אנשים (לצורך העניין תלמידים) קיימת חכמה אדירה. חכמה זו אינה מצויה רק אצל המורה. החכמה הזו מגיעה ממספר המשתתפים כפול שנות חייהם, הידע והניסיון הנרכש והמצטבר שלהם וכדומה.

אותה מרואיינת אמרה שהתפיסה הזו מאד מרשימה אותה ונוגעת לליבה.

בסיום הקורס, היא פנתה אלי ושיתפה: "הופתעתי לגלות שאת באמת עומדת מאחורי מה שאמרת לי בטלפון ושאת  אכן מאפשרת לתלמידים שלך להביא את החכמה שלהם לקורס ולא מרגישה "מאויימת" על ידנו".

ככה זה כשמורה בטוח בעצמו. אני בהחלט מומחית ומובילה בתחומי, אבל יש כל כך הרבה תחומי ידע שאינני בקיאה בהם ולכן אני מברכת על כל הזדמנות ללמוד מן המומחים בתחומים, גם אם הם התלמידים שלי.

אז הנה עוד דוגמא למשהו שלמדתי לאחרונה מתלמידה שלי.

לפני שבוע במפגש האחרון של קורס יסודות יוגה צחוק ככלי טיפולי, ניגשה אלי אסנת חזן, מנכל"ית, מפגש אנושי בלב העסק, יעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים.אסנת שיתפה אותי במודל למידה מרתק. הוא כל כך מצא חן בעיני שביקשתי שהיא תכתוב לי אותו.

אסנת לקחה את בקשתי צעד אחד קדימה. ולא רק שתיארה את מודל הלמידה אלא המחישה את תהליך הלמידה של נושא חדש, דרך התהליך המשותף שעברה בקורס אצלי.

וכך אסנת כותבת: (לא ערכתי):

"הבטחתי לשתף את כולם במודל מצוין שמסביר משהו על תהליכי למידה.חשוב לי לציין שאין לי את המקור למודל, למרות שחיפשתי, אז אנא אל תייחסו אותו אלי.
אם מישהי מגיעה לשמות האנשים שנסחו אותו, אשמח מאוד לדעת, כדי להביא דברים בשם אומרם.

המודל מתייחס ללמידה כאל תהליך שינוי, ומתאר ארבעה שלבים, תוך שהוא מבחין  בין שני מימדים בלמידה:  רמת המודעות לנושא הנלמד ורמת הידיעה של אותו נושא.

בשלב הראשון, לפני שהתחלנו בלמידה, אנחנו לא יודעים ולא מודעים לכך שאיננו יודעים.

לדוגמא, לפני שידענו משהו על צחוק, היינו במצב שבו לא ידענו איך לצחוק מבחירה ולהשתמש בצחוק במצבים קשים, וגם לא היינו מודעות לכך שאנחנו לא יודעות.

השלב השני הוא ביצירת המודעות לנושא הנלמד. פעמים רבות אנחנו לא נגדיר שלב זה כלמידה, כיון שהוא מביא לנו יותר תסכול מאשר תחושת הישג:

עכשיו אני מודעת לחשיבותו של הצחוק ולפוטנציאל האדיר שלו ככלי שיכול לשמש אותי במצבים קשים, אבל אני לא יודעת איך לעשות את זה! (זה דומה לתסכול שלאה העלתה במפגש האחרון שלנו- איך בתחומים רבים  אנחנו לא מצליחות ליישם את כל הידע הקיים אצלנו בראש…). בשלב הזה המודעות מגבירה את ההסתכלות שלי לעבר מקומות שבהם אני לא מצליחה ליישם, לא יודעת איך להפעיל את הידע שרכשתי.

וזה דומה למצבים אחרים בהם לפני השיפור אנחנו נראה התדרדרות…

המדרגה הבאה היא כשאני גם מודעת (למשל לנושא הצחוק) וגם יודעת איך ליישם.

כלומר משתמשת בצחוק במצבי כעס, תסכול, שעמום, מבוכה, פחד, כאב וכו' זהו, הצלחתי! למדתי ואני מיישמת בזמן אמת. אם כך למה צריך את השלב הרביעי?

בשלב הרביעי אני יודעת איך ליישם, אבל כבר לא מודעת לכך שאני עושה את זה, בבחינת "טייס אוטומטי":

הצחוק בא באופן טבעי במצבים הדרושים, אני לא צריכה להשקיע יותר מדי בסטרטר של צחוק מאולץ, ואני אפילו לא ממש שמה לב איך אני עושה את זה.
(אולי זה מה שהקשה עליך נילי להמשיג את המתודה שלך…).
חשיבות של השלב הזה, שבו הטמעתי לגמרי את הלמידה בנושא, היא בכך שהוא מפנה את המודעות שלי לחפש את הנושא הבא לשינוי, וכך אנו חוזרות  להתחלה..

בברכת תהליכי שינוי, גדילה והתפתחות נפלאים 🙂 אוהבת אסנת".

לקראת פתיחת קורס נוסף באוקטובר, כמו זה בו השתתפה אסנת, אני מקיימת היום (15.8.2010) בשעה  21:00

הרצאה אינטרנטית בחינם!

ההרצאה אינה בתשלום אולם יש צורך להירשם אליה מראש – לפרטים נוספים והרשמה להרצאה לחצו על הקישור הבא: "מטפל! מה אתה מפספס, כל עוד המטופל שלך לא צוחק?"

מי מכם, אנשי המקצוע מתחומי הטיפול, הייעוץ, ההנחייה השונים שפתוח ללמידה חדשה, שונה, מרעננת, מאתגרת ומיוחדת,
מוזמן להצטרף אלינו לקורס יסודות יוגה צחוק ככלי טיפולי הנפתח בתחילת אוקטובר בתל-אביב.

כן, נילי אני מעוניין להצטרף לקורס:

דואר אלקטרוני *

שם

שם משפחה

טלפון

מקצוע

*לתשומת הלב הקורס מיועד לאנשי טיפול בלבד מתחומי הרפואה הקונבציונאלית והמשלימה, בריאות הנפש והרווחה אנשים שאינם עוסקים באחד מן התחומים הטיפוליים מתבקשים לא לפנות אלינו.

בברכה מחוייכת לשבוע מלמד ומעשיר,

שלכם

נילי דור האלה


תגובות

עד כמה אתם באמת פנויים ללמידה חדשה ? — 9 תגובות

  1. לנילי בוקר טוב
    אמנם אני לא מטפלת ולא מתאימה לקהל היעד הנוכחי שלך אבל קוראת את הפוסטים בסקרנות ועניין.
    הפוסט הזה מוצלח במיוחד ושם אל מול עיני הסבר לתהליך אותו אני עוברת מדי פעם אך לא ממצה אותו בגלל חוסר המודעות.
    תודה על התובנה
    רותי

  2. רב תודות רותי,
    אני שמחה שהפוסט הזה תרגם ועזר להבין את התהליך שכל אחד מאיתנו עובר בשלבי הלמידה השונים.
    שבוע נפלא
    נילי

  3. היי נילי יקרה,
    נהניתי מאד לקרוא את המאמר הזה והוא בעצם מהווה את תורת הלמידה…
    המשפטים השגורים בנו כמו "מכל מלמדי השכלתי" ו"אין חכם כבעל הניסיון" הם לעניות דעתי בעצם בהתאמה השלב הראשון והאחרון בתאוריה של תלמידתך אסנת, והיות והחיים הם בית ספר, יש מקום ואפשרות ללמידה עד יומינו האחרון, כי אין אף אחד שיוכל להגיד שהוא התנסה בהההכל. כל זאת בהנחה שאנחנו אכן פתוחים ונכונים ללמידה ולשינויים.
    המשך יום נעים,
    שלך עם חיוך וחיבוק – אורנה

  4. היי אורנה
    תודה על תגובתך.
    כל החיים זה בית ספר אחד גדול, מיום היוולדנו ועד יום עזיבתנו. כשמקבלים זאת יותר קל להישאר פתוחים ללמידה.
    חיבוק ושבוע נפלא
    נילי

  5. היי נילי. יש בך משהו צעיר כמו ילדה שמגלה את העולם. גם אני כל החיים לומדת ולא סבעה כל דבכ אני רוצה לדעת. במשך כל החיים (די ארוכים) גם בזמן שעבדתי למדתי דברים אחרים: שפות, ציור, פיסול, מודעות עצמית, כל מיני סוגים של התעמלות, גרפולוגיה, כלפים, כף היד, נומרולוגיה אפילו תיקונים של כל דבר. קראתי אלפי ספרים על הכל מה שמעניין אותי. חיים ניראים לי קצרים כדי ללמוד הכל אבל כל עוד אני היה אני חייבת ללמוד זה נותן לי שמחת חיים? תמיד משהו חדש. לפני כמה שנים החלטתי לעבור לחיים בריאים כאשר בעלי קיבל אירוע מוחי גם לזה קראתי כ-50 ספרים והחיים שלי השתנו ללא חקר. מילדות הייתי חולה וזה נשמח אד גיל בערך 65 והיום אני מרגיש טוב יותר מאשר כאשר הייתי בת 18 ואני "רק" 73 וזה הכל תודות הרעב ללמידה.
    למידה נותנת הרגשה שראנחנו צעירים. אני מאחלת לכולם שילמדו והשארו צעירים לנצח.
    חיבוקים
    חנה

  6. היי חנה היקרה
    כל מייל שלך, כל תגובה שלך, כל שיתוף שלך מלמד אותי.
    תודה לך
    שלך
    נילי דור האלה

  7. שלום נילי.אני קוראת בצמאון מה שאני מקבלת ממך.למידה זה נושא אהוב עלי,כי אני אוהבת ללמוד,אך לצערי אין באפשרותי להרשם באחד הקורסים שלך.בטח לא תזכרימה שכתבתי לך פעם שאני מטפלת קודם כל בבעלי ואחר כך בצרכים הרוחניים שלי.אני גם גרה בפריפריה{אשקלון}.כך שאין אפשרותי להגיע אי פעם לקורס שלך.יש באשקלון קבוצה של נשים שמשתתפים בסדנת יוגה צחוק.וכך למדתי כמה טוב ובריא לצחוק.וטוב לראות מדי פעם כשמתאפשר לי משהו שאת שולחת לי,איזה קליפ מצחיק ועוד.
    תודה שאת כזאת ותמשיכי לשלוח לי מה שיכול עזור לי לפתור ולהתמודד עם כל מיני בעיות קנוט או גדולות.
    יום טוב מלא צחוק ואור ואהבה
    יוכבד

  8. היי נילי יקרה,
    המאמר הזה תואם את השלבים שעברתי עם עצמי בקשר לטיפולי השניים שלי. והיום בגדול זה מרגיש כמו שהגעתי לשלב של הטייס האוטומטי. ברגיל לאורך כל השנים הייתי מפסיקה אוטומטית לנשום בתוך הטיפול ומן הסתם מתעלפת. היום עם חימום של צחוק לפני הטיפול והיום אפילו לראשונה כמעט בלי כי לא היה לי מספיק זמן, נשמתי על אוטומט, ואפשר להגיד שניצחתי כבר ארבע פעמים רצופות, ועברתי את זה בשלום עם 100% אחוזי הצלחה… :). בשבילי זה המון ולא מובן מאליו. תודה רבה לך.
    חיבוק, שלך – אורנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *